miercuri, 28 septembrie 2016

Pregatire pentru FIV: 4 injectii/zi in burta

Dupa cateva inseminari artificiale nereusite, se recomanda adesea fertilizarea in vitro (FIV), cu sau fara ICSI.
Etapele FIV, pe scurt, sunt:
- stimulare ovariana (protocol scurt sau lung),
- prelevare ovocite,
- embriotransfer,
- tratament hormonal post embriotransfer.

Protocolul scurt al stimularii ovariene incepe din ziua 2 sau 3 a ciclului menstrual in cadrul caruia se efectueaza prelevarea de ovocite.
Protocolul lung incepe in luna anterioara menstruatiei, de regula in ziua 21 de dinainte de menstruatie, insa data poate diferi in functie de alte calcule doar de medic stiute.

Notite si impresii din protocolul lung de tratament

Am inceput cu anticonceptionale Microgynon din ziua x pana in ziua stabilita de medic (Nu am finalizat toata folia din cutie, deci am luat mai putin de 21 de zile).
Inainte cu cateva zile de finalizarea antinconceptionalelor am inceput sa fac Diphereline, injectabil, periombilical.
La cateva zile de la finalizarea anticonceptionalelor a venit o noua menstruatie, exact cum fusesem avertizata. Conform schemei concepute special pentru mine, ziua inceperii stimualarii cu Gonal si Menopur a coincis cu a 4-a zi a acestei menstruatii. De la aceeasi data am inceput sa fac si Clexane. Practic, tratamentul in faza lui de varf consta in 4 injectii pe zi, cate 2  dimineata (Diphereline si Clexane) si 2 seara (Gonal si Menopur). Dozele au fost stabilite de medic si e posibil sa se schimbe de la o monitorizare la alta.
Prima monitorizare a fost in a 3-a zi de la debutul stimularii (deci din ziua in care am inceput sa fac Gonal si Menopur). Inainte de ecografie se recolteaza progesteron si estradiol, pentru a vedea daca hormonii imi joaca feste.

S-au stabilit 4 ecografii pana la momentul recoltarii ovocitelor (dar in functie de situatie am fost avertizata ca pot fi si mai multe). Sunt cam la jumatatea tratamentului. Pana acum am facut doar 2 monitorizari/recoltari de analize si nerabdarea creste pe masura ce trece timpul, la fel ca numarul foliculilor.
Am citit mult despre FIV inainte de ajung in acest punct. Am aflat ca unele persoane suporta tratamentul mai usor decat altele (care au stari de rau, greata, ameteli, dureri de burta, etc.) si ma bucur ca pana in acest moment sunt bine..., cu exceptia racelii care mi-a transformat nasul in fluviu si respiratia intr-una suieratoare.

Mai greu de suportat mi se pare insa presiunea psihica. De cateva zile am inceput sa ma gandesc cu groaza la anestezia generala necesara prelevarii de ovocite. Imi amintesc de ultima experienta a anesteziei generale si cat de rau mi-a fost dupa... La asta se adauga si teama ca tot chinul sa nu fie in zadar, sa nu am ovocite de calitate sau sa nu se prinda nici asa... Acela va fi momentul ADEVARULUI. Si sper sa fie unul in folosul nostru.
Astazi am primit pe mail documentul cu confirmarea pentru prelevarea de ovocite/embriotransfer, iar riscurile pe care ni le asumam nu sunt deloc putine sau de neglijat, dar din pacate alta cale nu cunoastem.

1. Riscul de stimulare ovariană insuficientă, cu obţinerea unui număr mic de ovocite,
2. Riscul de stimulare ovariană în exces, cu riscuri majore pentru pacientă,  chiar risc vital în formele severe,
3. Riscul de neoplazii ovariene în urma stimulărilor ovariene repetate şi în exces, amintit în literatura de specialitate, dar nedovedit clinic,
4. Riscul de hemoragie intraabdominală în momentul recoltării ovocitelor,
5. Riscul de infecţie pelvină legat de momentul recoltării ovocitelor şi/sau după transferul de embrioni,
6. Riscul de a nu obţine niciun ovocit la recoltare,
7. Riscul de a obţine ovocite de calitate proastă, cu şanse mici sau nule de a putea fi fertilizate,
8. Riscul de a nu obţine fertilizarea in vitro la niciunul dintre ovocitele recoltate,
9. Riscul ca unii sau toţi embrionii obţinuţi să fie de calitate proastă, cu şanse mici sau nule de a se putea implanta,
10. Riscul ca embrionii transferaţi în uterul pacientei să nu se implanteze sau să se implanteze ectopic (în afara uterului),
11. Riscul ca embrionii obţinuţi să fie lezaţi sau distruşi accidental şi pierduţi,
12. Riscul de a nu obţine o sarcină, din motivele enumerate mai sus sau din orice alt motiv,
13. Riscul de sarcină multiplă (gemeni, tripleţi etc.),
14. Riscul ca orice copil sau copii obţinuţi în urma FIV/ET să poată avea afecţiuni congenitale,
15. Riscul de stres emoţional şi psihologic: frustrare, anxietate, depresie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu