Aveți
un copil supradotat? E păcat să îl țineți acasă sau să îl trimiteți la o școală
de cartier. E bine să știți că Centrul Gifted Education lansează programul de
testări IQ pentru selecția la nivel internațional a copiilor cu abilități
înalte.
Vor învăța la Școala de Excelență
În
2015, copiii vor avea două opțiuni: fie să învețe la Școala de Excelență
(singurul program academic din România pentru copiii supradotați), fie la
școala Leonardo Gifted Education (școala britanică internațională de nivel
primar cu program normal, dedicată în exclusivitate copiilor supradotați). Pentru
asta însă, trebuie să vă grăbiți. Testările au început deja în București, în
strada Berzei numărul 22. Primele au avut loc la 15 martie, ora 14.00. Dacă ați
ratat ziua respectivă, notați-vă în calendar următoarele date: 18 aprilie (sâmbătă) ora 9.00, 26 aprilie
(duminică) ora 14.00, 2 mai (sâmbătă)
ora 9.00 și 17 mai (duminică) ora 14.00.
Înscrierile
pentru testare se realizează online pe: http://giftededu.ro/calendar-2015, unde
se găsesc și informații legate de nevoile copiilor supradotați și un prim punct
de informare pentru părinți.
În 2010, au fost aleși 338 tineri din
835
Programul
de testări IQ pentru copii de peste 6 ani a fost lansat în țara noastră în 2010
și face parte din cel mai amplu proiect realizat în România, dar și la nivel
internațional, de susținere a copiilor cu abilități înalte. În 2010, din 835 de
copii din România testați în cadrul Proiectului Pilot de Testare a Inteligenței
copiilor la nivel internațional, 338 (deci 40%) au fost identificați cu intelect superior.
Mai
mult, același studiu a aratăt că 63% din participanții la testarea
internațională au obținut scoruri ce îi situează în primii 5-10% dintre copii
de aceeași vârstă, ceea ce denotă un intelect de nivel superior sau capacități
intelectuale peste medie. Procentul semnalizează
nevoia educației diferențiate și a unor politici educaționale care să susțintă
valorificarea potențialului înalt al acestor copii, conform Recomandării
1248/1994 a Parlamentului European și a Legii 17/2007 care prevede educația
copiilor și tinerilor cu potențial înalt.
E nevoie de părinți informați, care
să recunoască abilitățile micuților
Identificarea
supradotării din timp este la fel de esențială ca și orice altă direcție de
excepționalitate. Părinții sunt, de obicei, primii observatori ai
comportamentului de supradotare și tot ei sunt cei care pot lua decizia
testării de unde și importanța observarii și implicarii părinților în acest
proces, sunt de părere specialiștii. De asemenea, copiii supradotați au risc
social înalt datorită nevoilor lor speciale care nu sunt asigurate în sistemul
obișnuit de educație, mai adaugă experții. Pentru ca un copil să se dezvolte la
întregul său potențial, este nevoie de părinți activi, bine informați și
pregătiți, care recunosc abilitățile copiilor lor și îi susțin în învățare și
le cunosc nevoile speciale. „Statistic vorbind, România are printre cei mai
mulți copii supradotați din Uniunea Europeană, iar acest program pe care l-am
lansat are menirea de a-i descoperi, pentru a îi sustine cu o educație
diferențiată. Parlamentul European recomandă țărilor membre educație
diferențiata și politici educaționale care să susțintă valorificarea
potențialului înalt al acestor copii. Centrul Gifted Education estimează că
există peste 190.000 de copii supradotați academic cu vârsta sub 15 ani în România
- aproximativ 6% din numărul total al elevilor. Un număr impresionant. Care
este incidența copiilor supradotati in Romania? Estimăm că în fiecare clasă de
30 de copii se pot găsi minim unul-doi copii supradotați intelectual”, declară
Monica Gheorghiu, președintele Centrului Gifted Education.