vineri, 8 aprilie 2016

Formarea initiala a cadrelor didactice - audiere publica la 21 aprilie

Coalitia pentru Educatie:
“Planul cadru pentru gimnaziu – un compromis care nu raspunde cerintelor actuale”

La 21 aprilie, Coalitia pentru Educatie organizeaza o audiere publica pe tema formarii initiale a cadrelor didactice, la care sunt invitati sa participe toti actorii interesati. “Vom solicita repetat decizii care sa incurajeze intrari de profesori de calitate in sistem. Romania are nevoie de profesori competenti, motivati, autonomi, respectati si incurajati sa invete. Concluziile dezbaterilor vor fi centralizate si vor constitui fundamentul pentru propunerile viitoare de modificare legislativa in domeniul educatiei”, declara Daniela Visoianu, presedinta Federatiei Coalitia pentru Educatie.

“Parintii, elevii si comunitatea trebuie sa aleaga cursurile optionale”
Pe de alta parte, Federatia Coalitia pentru Educatie isi exprima dezamagirea pentru faptul ca, nici in anul 2016, nu se gasesc solutii viabile pentru inter si transdisciplinaritate si considera ca incapatanarea sistemului de a nu avea resurse umane competente pentru astfel de abordari va crea efecte majore in nevoile de formare a unor generatii cu interes pentru cercetare, dezvoltare si inovare. “Noi consideram ca optionalele, alegerile dintre cele 26 si 34 de ore saptamanale, trebuie sa fie ale parintilor si elevilor, ale comunitatii, in functie de resurselor umane de calitate care au un angajament fata de acea scoala, fata de comunitate. Spatiul scolar al optionalelor nu mai trebuie folosit pentru completarea normelor didactice ca o prelungire a orelor din trunchiul comun”, afirma Daniela Visoianu, presedinta Federatiei Coalitia pentru Educatie.
 
“Regretam absenta unui mesaj clar, fara ambiguitati, din partea Ministerului, fata de expertii care vor alcatui programele scolare: care sunt asteptarile fata de scoala, fata de profesorul de istorie, de exemplu? Am vazut deja din consultarile aupra planului-cadru ca nu este suficient sa punem in dezbatere un document deja scris, chiar cu variante, sub presiunea majora a timpului. Ce "contract", ce obiective vor avea profesorii care vor raspunde anuntului Ministerului Educatiei, in vederea constituirii grupurilor de lucru pentru elaborarea curriculumului pentru disciplinele/domeniile de studiu obligatorii din invatamantul gimnazial?”, mai spune reprezentanta Coalitiei.
Federatia este de parere ca definirea cadrului, a viziunii, valorilor si principiilor care sa stea la baza activitatilor de proiectare a programelor scolare pentru gimnaziu trebuie transmise de la inceputul procesului si ca un criteriu de selectie trebuie sa fie alinierea la scopul comun – care trebuie sa fie interesul elevului, al copilului.
Totodata, Coalitia pentru Educatie sustine un curriculum national construit coerent, corelat orizontal si vertical, axat pe urmatoarele principii:
  • racordarea experientelor de invatare proiectate la dezvoltarea profilului educational al elevului centrat pe responsabilitate, cooperare, proactivitate, reflexivitate, respect;
  • utilizarea pe scara larga a invatarii centrate pe proiect si pe probleme/solutii, pentru a stimula creativitatea si decizia asumata la nivelul elevilor;
  • includerea de procese de invatare intre egali, astfel incat elevii sa invete unii de la ceilalti.
“Orele de consiliere si dezvoltare personala trebuie luate in serios si avem nevoie de personal specializat pentru acest curs”
In acelasi timp, Coalitia pentru Educatie subliniaza importanta orei de consiliere si dezoltare personala, cate o ora pe saptamana, prinsa in trunchiul comun, din clasa a V-a pana in clasa a VIII-a. De asemena, considera ca profesionistii care vor sustine aceste ore trebuie sa aiba alt cadru de referinta pentru intrarea in sistem decat actualul sistem de titularizare. Pentru realizarea acestor obiective, Coalitia pentru Educatie sustine:
  • introducerea unui profil al acestor “profesori”, care vor avea mai degraba titlu de “consilier”;
  • un mecanism de recrutare si selectie bazat pe competente si inclusiv apropierea de comunitate;
  • o analiza a eventualei relatii dintre ei si scoala in care sunt, inclusiv pastrarea sau nu a unui raport de subordonare fata de centrele judetene de resurse educationale;
  • posibilitatea de norme partiale sau contracte de munca cu timp partial, daca acestia aleg sa fie parte dintr-o comunitate chiar izolata;
  • renuntarea la asa zisa normare de un consilier la 800 de elevi.
“Consideram ca rolul consilierilor in scoala este esential pentru realizarea unui sistem de mentorat – indrumare privind managementul vietii personale si al evolutiei in cariera, focalizat pe fiecare elev in parte si pe grupuri de elevi si am vrea sa vedem viziunea decidentilor despre cum asigura conditiile de munca pentru ca acest rol sa se implineasca. Atunci cand ne-am asumat sa monitorizam coerenta politicilor de dezvoltare a curriculumului la decizia scolii am dorit sa accentuam importanta dezvoltarii de curriculum inclusiv la nivelul scolii si al comunitatii. Curriculumul national unic nu poate raspunde cerintelor principiului de egalizare a oportunitatilor decat prin extinderea curriculumului la decizia scolii. Prin mentinerea procentului real mic al curriculumului la decizia scolii cresc inegalitatile scolare si se reduc posibilitatile de valorificare a talentelor, oriunde s-ar afla ele”, conchide Daniela Visoianu, presedinta Federatiei Coalitia pentru Educatie.
Proiectul de formare si dezvoltare a Coalitiei pentru Educatie este finantat prin granturile SEE 2009 – 2014, in cadrul Fondului ONG in Romania. Proiectul este sustinut de catre Asociatia C4C - Communication for Community, Asociatia Romana de Dezbateri, Oratorie si Retorica si Institutul pentru Dezvoltarea Evaluarii in Educatie (IDEE).

Sursa: Plus Communication

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu