Cum gestionăm corect
relația cu doctorul
Nu-i un secret pentru nimeni că sistemul medical românesc are
multe lipsuri, însă nici pacienții nu sunt bine documentați, nu își cunosc
drepturile. În aceste condiții, se simt de multe ori neîndreptățiți în relația
cu medicul, dar pleacă totuși acasă frustrați, neștiind cum să gestioneze
corect situația. Greșit. Pacientul trebuie să reacționeze ori de câte ori e
nevoie. Doctorul Nicolae Iordache-Iordache, în cartea „Cine ești tu, doctore?”
se adresează atât medicilor, dar răspunde și multor întrebări pe care și le pun
bolnavii. Iată care sunt cele mai importante dintre acestea.
Dreptul la a doua
opinie medicală
E dreptul pacientului la o a doua părere (sau „second
opinion”). Așadar, niciun medic nu ar trebui să se simtă rănit în orgoliu dacă
cineva îi cere acest lucru, ba chiar unii (în situații de mare risc) chiar ar
trebui să-l invite să facă asta. Mai mult, el ar trebui să colaboreze cu
colegii săi din celelalte discipline. „S-ar putea ca ochii pacientului să fie
în regulă, dar problema să țină de neurologie. Ai putea să-i spui că vindecarea
lui nu ține de tine, oftalmolog, dar ai putea, la fel de bine, să suni
neurologul cu care te înțelegi foarte bine și să-l întrebi dacă are timp să
vadă un pacient de-al tău”, scrie autorul Iordache-Iordache. Ce se întâmplă
când doctorul nu face asta? E foarte rău, dar dumneavoastră, ca pacienți, ați
putea să îi sugerați: „Credeți că ar putea fi din altă cauză, să văd și un alt
specialist? Poate ține oare de altă specialitate? Ce mă îndrumați” Eventual
căutați înainte pe internet detalii despre simptomele pe care le aveți și
arătați-i medicului că știți ce ar mai putea sta la baza problemei
dumneavoastră, astfel încât să-l determinați să treacă peste orgoliu și să recunoască
dacă situația îl depășește.
Nu părăsiți cabinetul
până nu vi se explică diagnosticul pe înțeles
Pacienții sunt adesea nemulțumiți de modul în care medicul
gestionează comunicarea cu ei. Potrivit autorilor cărții „tehnicile de
comunicare cu pacientul – dar și cu personalul medical de orice fel – sunt
poate cea mai mare carență educațională a medicilor din această țară”. De
aceea, fiecare bolnav trebuie să își ia inima în dinți și, chiar cu riscul de a
i se arunca priviri fulgerătoare, să roage persoana în halat alb din fața sa să
îi explice diagnosticul pe înțeles. „Eu încurajez pacienții să-și facă o listă
de întrebări încă de acasă și să-i spună din capul locului: «Domnule doctor, aș
vrea să plec și eu de aici cu toate problemele astea lămurite». Așa, dacă îi
spun de la început, și îl mai și roagă să nu se supere... e cu totul atceva.
Dar să fie întrebări rezonabile, adică să nu-l rețină pe medic foarte mult, să
facă un curs de medicină. E o metodă mai bună de anticipat. Chiar și atunci când
se pune diagnosticul, ar putea întreba: «Cât de sigur este, care ar fi riscul
să fie și altceva?» Dar să întrebe pozitiv, căci nimănui nu-i place să te
îndoiești de el”, a mai subliniat doctorul Iordache. Așadar, nimeni nu trebuie
să iasă din cabinet înainte de a pricepe exact ce are de făcut, mai ales atunci
când e vorba de tratamente, administrarea diverselor medicamente.
Consultați
specialistul, nu luați medicație de pe internet
Nu e rău ca, în momentul în care cineva se simte rău, să
caute eventualele simptome și posibile cauze pe internet. Este însă total
contraindicat ca tratamentul să vină tot din recomandările primite online. Pentru
asta, trebuie consultat fie medicul de familie, fie direct un specialist, chiar
și atunci când simptomele par banale. „Activitatea în mediul online lasă urme.
E indicat ca un medic să fi lăsat propriile urme care să ducă, în cele din
urmă, la crearea unei imagini online construite, mai degrabă decât să existe
despre acel medic referințe create exclusiv de către alții, ce nu pot fi
controlate în niciun fel. În carte am arătat metode prin care un medic își
poate crea metode online puternic pozitive”, a declarat și Olivian Breda,
co-autorul cărții „Cine ești tu, doctore?”.
Interesați-vă de
reputația celor care vă tratează
Totodată, autorii vorbesc de importanța noțiunii de
branding. Astfel, e important ca pacienții să nu se adreseze pur și simplu la
spital sau la ușa unui cabinet, ci măcar atunci când timpul le permite să se
intereseze de reputația medicilor care îi vor trata. Atenție însă! Publicitate
pe internet, un blog sau o prezentare frumoasă pe un site își poate face
oricine. De aceea, ideal e să vă opriți câteva momente și asupra unui forum, să
vedeți ce spun ceilalți pacienți. Ca orice om, și medicul e posibil să aibă
zile mai bune și zile mai proaste, iar unul-doi pacienți să-i fi prins exact în
momentele respective și să-și fi făcut o părerea mai puțin bună. Însă cert e că
lucrurile și părerile pozitive trebuie să predomine. „Pacientul român trebuie
să aibă răbdare cu medicul, dar trebuie să aibă și încredere în el. Să știți că
și pentru noi e foarte obositor. Am ajuns cu greu aici. Nu toți suntem la fel.
Și noi avem parte de invidie, de răutate, dar există și medici extraordinari în
România, și ne doare când pacienții sunt nemulțumiți...”, a spus și medicul ORL
Ioana Vodă.
„Am primit discount
de 25-30% pentru nerespectarea programării”
De vină pentru haosul din sistemul sanitar sunt, în mare
parte, medicii, ci nu cei de la guvernare. „Noi suntem vinovați pentru tot ce
ni se întâmplă: de la rețeta electronică – pentru care nu e vorba de o
alternativă nici măcar în zonele fără acces la internet – până la privatizarea
medicilor de familie și multe altele. Noi suntem vinovați, pentru că acceptăm
tot. Sistemul francez, de exemplu, e minunat: acolo se decontează până și
contravaloarea cursei cu taxiul până la spital, dacă pacientul dovedește că nu
era capabil să se deplaseze altfel până la unitatea medicală”, a spus doctor
Ioana Vodă, medic ORL, prezentă la lansarea cărții. În schimb, Maria Serac,
reprezentanta companiei Houston, dă vina și pe pacienți, pentru că nu își
cunosc drepturile. „Pacientul trebuie să știe că, cel puțin la firmele private,
programările trebuie să se respecte. Dacă nu se întâmplă asta, trebuie să meargă
să îl «tragă de mânecă» pe managerul clinicii. Eu am făcut asta, iar după ce am
cerut socoteală pentru întârziere mi s-a oferit un discount de 25-30% din
consultația pe care am reprogramat-o, dar nu doar mie, ci tuturor pacienților
care așteptaseră la rând”, a spus și aceasta. Exemplul nu trebuie luat ca
atare, adică nu toți pacienții care nu au parte de consultație la ora
programată vor primi reducere, dar ei trebuie să discute cu medicul, să îi
explice că și timpul lor e important. „Nu există o reglementare în privința
asta, dar e frumos și rezonabil ca medicul să își respecte programările”, a declarat
și autorul cărții, Nicolae Iordache-Iordache. Așadar, nu lăsați medicii să vă
umilească, cu atât mai mult cu cât plătiți bani (în plus față de CAS) pentru
consultație/tratament.
De reținut!
* Un medic bun întotdeauna vă va face o recomandare, dar vă
va vorbi și de metodele alternative de tratament
* Experiențele proaste cu medicii din antecedente nu trebuie
să ducă la o suspiciune gratuită
* Aveți dreptul să nu lăsați medicul să aleagă pentru dumneavoastră.
De multe ori, e tentat să facă asta, mai ales când e vorba de afecțiuni mai
puțin severe
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu