Cati dintre dv. stiu, cu adevarat, ce inseamna un copil cu autism?
Autismul este o tulburare de dezvoltare de origine neurobiologică,
tulburarea centrală dintr-un întreg spectru de tulburări de dezvoltare.
Tulburările din Spectrul Autismului - TSA - prezintă o largă varietate de
manifestări clinice, presupuse a fi rezultatul unor disfuncţionalităţi de
dezvoltare multifactoriale ale sistemului nervos central sau genetice, posibil
în combinaţie cu anumiţi factori de mediu.
Autismul este o dizabilitate complexă şi foarte serioasă, care
afectează capacitatea de comunicare şi de relaţionare cu cei din jur,
înţelegerea lumii înconjurătoare, presupunând şi interese limitate,
comportament repetitiv, tulburări de natură senzorială.
Autismul nu este un handicap intelectual, chiar dacă, în multe cazuri -
aproximativ 50% - poate fi însoţit şi de diverse grade de dizabilitate
intelectuală, şi nici boală psihică. Este a treia tulburare în rândul celor mai
comune tulburări de dezvoltare, după retardul intelectual şi paralizia
cerebrală. Conform cu ultimele studii prevalenţa atismului ar fi de aproximativ
1/100 de oameni, numărul copiilor afectaţi de TSA fiind mai mare decat al celor
cu diabet, cancer sau SIDA la un loc.
Autismul nu este condiţionat geografic, de rasă, etnie sau clasă
socială sau nivel cultural al familiei.
În România nu există nici o statistică privind numărul de persoane cu
autism (copii, tineri, adulţi). Putem estima, după prevalenţa internaţională
(NIMH, SUA) că avem peste 30.000 copii afectaţi de tulburări din spectrul
autismului. Numărul de adulţi este mai greu de estimat întrucat, după 18 ani,
tinerii încă nu primesc diagnosticul de TSA, ci alte diagnostice de compromis -
psihoze sau alte boli psihice - , deşi criteriile de încadrare de handicap
cuprind categoria TSA în rândul dizabilităţilor.
Pentru a veni in sprijinul acestor copii a fost lansat de curand proiectul:
"Start in viata pentru tinerii cu autism".
Beneficiarii proiectului sunt:
a) 20 de tineri cu varste intre 14-30 de ani, diagnosticati cu autism,
avand prioritate cei care provin din familii cu venituri mici si medii;
b) din cei 20, vor fi selectati 8 tineri cu autism inalt functional,
care vor fi integrati pentru a desfasura practica in companii private (firme,
ateliere protejate); tintim chiar spre crearea unor posibilitati/oportunitati
de angajare;
c) cel putin 100 de familii de tineri cu autism vor beneficia de
servicii de consiliere de familie, vocationala, juridica, informationala;
d) 5 elevi din scoli speciale din Bucuresti vor beneficia de planuri de
tranzitie, si vor fi asistati pe toata perioada proiectului in implementarea
planului de tranzitie. In indeplinirea acestui obiectiv vor fi selectati 5
profesori din 5 scoli speciale cu care se va colabora permanent. Deasemenea
vizam implicarea familiilor acestor 5 copii (si a familiei in general) in
elaborarea planurilor de tranzitie individualizate.
e) vizam formarea si specializarea continua a profesionistilor care
lucreaza si ofera servicii persoanelor afectate de autism. Mai exact va fi
organizat un curs de TEACCH cu trainer din Luxemburg pentru aproximativ 40 de
persoane si un curs de PECS cu un trainer roman.
- se va dezvolta un portal de resurse si sprijin in domeniul
autismului;
Servicii oferite de proiect:
a) pentru tinerii cu autism, in cadrul centrului: evaluarea complexa a
tinerilor, urmata de elaborarea si implementarea unor planuri de interventie
personalizata; activitati de terapie ocupationala si terapie prin arta;
practicarea abilitatilor de viata si activitati de stimulare senzoriala si
motrica; consiliere vocationala;
b) programe de socializare pentru tineri desfasurate in centru si in
exterior: iesiri in comunitate, vizite la muzee, parcuri, inot, film, etc.
c) evaluarea nevoilor si desfasurarea de activitati de consiliere
pentru parinti la centru;
d) grupuri de suport pentru parinti;
e) consultanta juridica, informationala pentru parinti.
Detalii la:Georgiana Burlacu (Asistent proiect), tel. 0736 820 068
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu